A
A+
A++
Odcienie szarości
Wysoki kontrast
Reset
x

    Zajęcia domowe w Przedszkolu Mały Europejczyk w Elblągu

    Komu umknęły na facebooku propozycje naszych zajęć dla dzieci z Przedszkola Mały Europejczyk w Elblągu, ten będzie mógł je szybko znaleźć na naszej stronie internetowej. Zachęcamy rodziców i dzieci do wykonania tych zadań.

    Poniedziałek - 23.03.2020

    Zadania dla starszaków (5/6 latki)
     

    Spokojnie to tylko wygląda tak dużo na wykonanie tego zadania wystarczy poświęcić pół godziny. Można sobie podzielić zadania, robić przerwy między nimi.

    Zabawa Wiatr, deszcz, burza.

    Uczestnicy siedzą na podłodze/dywanie. Umawiamy się, że gdy będziemy pocierać dłońmi o siebie – to będzie wiał wiatr, gdy będziemy uderzać dłońmi o uda – to będzie padał deszcz, a gdy będziemy tupać, na przemian, obiema nogami o podłogę – to będzie burza. Wybrana osoba wymawia nazwy elementów pogody, a uczestnicy odpowiednio reagują. Stara się często zmieniać nazwy (powtórzyć kilka razy). Na zakończenie prosi uczestników, aby położyły swoje dłonie na biodrach i zamknęły oczy, żeby wyobraziły sobie piękną tęczę z czerwonymi, żółtymi, zielonymi i niebieskimi kolorami.

    Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „W marcu jak w garncu”.
    Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu”.
    Wymienianie zjawisk atmosferycznych występujących w marcu.
    Najpierw dziecko korzystając ze swojej wyobraźni, wiedzy i doświadczeń wyjaśnia przysłowie, rodzic może zadawać pytania pomocnicze i kierujące (gdyby odbiegało od tematu). Na końcu rodzic dopowiada to co nie zostało powiedziane, wyjaśnia przysłowie. Tak samo robimy ze zjawiskami atmosferycznymi.

    Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby
    "W marcu jak w garncu"

    „W marcu jak w garncu” mawiamy, kiedy chcemy powiedzieć, że trudno przewidzieć marcową pogodę. Jest bardzo zmienna. To pada śnieg, to deszcz, to słońce grzeje radośnie, to znowu kulki gradu lecą z nieba na zadarte głowy przechodniów. Kto tę pogodę tak wymieszał? – zapytacie. W bajce znajdziecie odpowiedź. Dawno, dawno temu żył sobie król, który miał cztery córki: Wiosnę, Lato, Jesień, Zimę. Każda posiadała dar sprowadzania innej pogody. Wiosna rozgrzewała ziemię ciepłym wiatrem, Lato promieniało słońcem, Jesień moczyła deszczem, a Zima sypała śniegiem garściami. Siostry mieszkały wraz z ojcem, królem, w Pałacu Czterech Pór Roku. Zajmowały odległe skrzydła budynku i unikały się wzajemnie, ponieważ nie przepadały za sobą. Ogromnie się różniły. Na domiar złego wszystkie miały to samo marzenie: każda pragnęła objąć tron po ojcu, królu, i władać pogodą na Ziemi. Niestety, tron był tylko jeden. Gdy król się zestarzał i śmierć zabrała go do krainy umarłych, między siostrami rozgorzał spór. To jedna, to druga zasiadała na tronie, ale żadna długo na nim nie pozostała. Wraz ze zmianą władczyni zmieniała się również pogoda. Wiało, grzmiało, zamarzało i rozmarzało – wszystko prawie równocześnie. To było nie do zniesienia. Cierpiały rośliny i cierpiały zwierzęta. Najstarszy z niedźwiedzi udał się do leśnego zamczyska braci miesięcy i poprosił ich o pomoc. – Między królewnami trwa walka o tron. Zniszczą całą planetę, jeśli ich nie powstrzymacie – rzekł z troską. Miesiące obiecały porozmawiać z kłótliwymi pannami i przerwać niszczący spór. Po wielu dniach trudnych rozmów udało się doprowadzić do podpisania rozejmu. Siostry zgodziły się na równy podział władzy. Będą zasiadać na tronie w kolejności: Wiosna, Lato, Jesień, Zima, a gdy minie rok, znowu Wiosna obejmie władzę nad pogodą, by po trzech miesiącach oddać ją Latu. Wydawało się, że siostry są zadowolone z rozejmu. Każda dostała swój czas królowania. Wiosna objęła panowanie jako pierwsza i w czerwcu ustąpiła miejsca Latu, to zaś we wrześniu oddało władzę Jesieni. W grudniu zapanowała Zima, która w marcu powinna oddać tron Wiośnie. Niestety, nie oddała. Wiosna zapukała do sali tronowej troszkę za wcześnie, co bardzo Zimę rozgniewało. Wypuściła z uwięzi najmroźniejsze wiatry, aby przepędziły siostrę spod drzwi. Przemarznięta Wiosna zadrżała z oburzenia i oblała Zimę deszczem. Kłótnia sióstr nie miała końca. – Trzeba je pogodzić – zdecydowały miesiące i wyznaczyły brata Marca na negocjatora. Nie był to najlepszy wybór, ponieważ Marzec należał do wyjątkowo niezdecydowanych miesięcy. Kiedy stanął między siostrami i zaproponował rozejm, Zima popatrzyła na niego z ukosa. – Dobrze. Pod warunkiem że w marcu królować będzie ta z nas, którą bardziej lubisz – powiedziała przebiegle, gdyż uważała, że jest najpiękniejsza, więc nie można jej nie lubić. Marzec się speszył. – Ja? Chyba... nie wiem... obie lubię? – bąknął zbity z tropu. – Namyśl się, byle szybko! – rzekła zniecierpliwiona Zima, której zrobiło się trochę za gorąco w towarzystwie Wiosny. Strapiony Marzec westchnął. – Tak, tak, już myślę. Hm... ha... hm... – No?... – Zima przeszyła go chłodnym wzrokiem. 61 – I co? – ponaglała go także Wiosna. – Ha... hm... – Dopóki nie zdecydujesz, w marcu będzie jak w tym garncu! – Zima wskazała gar wiszący nad ogniskiem na pałacowym dziedzińcu. Coś w nim bulgotało, mruczało, syczało i kipiało. Marzec rozłożył ręce. – Nie umiem tak szybko zdecydować. Dajcie mi więcej czasu – poprosił i pogrążył się w zadumie. Czas mija, Marzec posiwiał, wyłysiał i zapuścił dłuuugie wąsy, jednak wciąż nie dokonał wyboru.

    Rozmowa na temat opowiadania.
    Jakie imiona miały córki króla?
    Jaki dar miała Wiosna, jaki Lato, Jesień, Zima?
    Co robiły siostry po śmierci ojca?
    Czy Zima i Wiosna przestrzegały rozejmu?
    Kto miał je pogodzić? Czy Marcowi się to udało?

    Mówienie przysłowia W marcu jak w garncu z różnymi emocjami: ze złością, z radością, ze smutkiem lub ze strachem.

    6 latki – Można przygotować głoski z których składa się przysłowie „W marcu jak w garncu”, zadaniem dziecka będzie ułożenie tego przysłowia.

    Narysować na kartce duży garnek. Zadaniem dziecka będzie narysowanie w garnku zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla marcowej pogody (zimowe,wiosenne). Następnie niebieską kredką zakreślają zjawiska zimowe a zieloną kredką zjawiska wiosenne. Przeliczamy zjawiska zimowe i wiosenne, porównujemy jakich zjawisk jest więcej a jakich mniej, o ile jest więcej/mniej, co trzeba zrobić żeby było po tyle samo?
    Można stworzyć teczkę prac 
    5-latki dzielą wybrane zjawiska atmosferyczne na sylaby (bu-rza)
    6-latki dzielą wybrane zjawiska atmosferyczne na głoski (b-u-rz-a)

    24.03.20 wtorek - zadania dla grupy starszaków (5/6 latki)

    Dzisiejsze zadanie bazować będzie na wyrazach

    KURA , LUPA, BUDA, UMYWALKA

    Aby ułatwić dziecku można wydrukować/narysować ilustracje.

    1️ Analiza i synteza

     5 latki

    dzielą słowa na sylaby (ku-ra)

    podają pierwszą i ostatnią głoskę

    6 latki

    przygotowują kartoniki w kolorze białym, czerwonym i niebieskim (mogą być duże bądź małe ale takiej samej wielkości), będą one wielokrotnego użytku, wiec lepiej je zachować

    dzielą słowa na głoski (k-u-r-a)

    układają schemat dźwiękowy z białych kartoników ( ile głosek tyle kartoników ułożonych w poziomej linii)

    następnie układają model dźwiękowy z niebieskich i czerwonych kartoników ( samogłoski zastępują czerwonymi kartonikami a spółgłoski niebieskimi)

    można wydrukować litery z których składają się wyrazy, zadaniem dziecka będzie na samym końcu zamienienie karników na litery aby ułożyć wyraz

    dzieci będą wiedziały co maja zrobić w tym zadaniu niektórym trzeba tylko sprawdzić czy wykonali je prawidłowo a niektórzy potrzebują pomocy

    2. Praca plastyczna

    wykonanie ulu dla pszczół dowolną techniką plastyczna (farbami, mazakami, kredkami, wyklejanka, plasteliną, wydzieranka itp.).

    Więcej zadań i filmików instruktażowych znajdziecie na naszym koncie na facebooku:

    https://www.facebook.com/malyeuropejczykelblag/

    Język angielski

    We all know that you love monsters! Here is your task for today:

    1️. Please print the worksheet
    2️. Colour monsters
    3️. Send me your results

    https://worksheetspdf.com/wp-content/uploads/2019/11/Monster-Color-Words-Activity-.pdf?fbclid=IwAR3dY8Jice-98rH8aUw34ELr5OLaMINJl3EyXTKjSYAfkxUEO7ypuBe8doY

    Good luck

    do góry strony